Hopp til innhold Hopp til hovedmeny

Spjelkavik VGS > Nyheter > Kritisk tenking i fokus for Pre-IB-klassen

Kritisk tenking i fokus for Pre-IB-klassen

De siste par ukene har Pre-IB-klassen jobbet med kritisk tenking i forbindelse med sin introduksjon til Theory of Knowledge i IB-programmet. Klassen har blant annet lært om hva falske nyheter er og som et ledd i å forstå dette fenomenet har de laget sine egne falske nyhetssaker.

«Vi ble mer faktisk mer bevisst på hvordan de som lager disse falske nyhetssakene tenker og hvilke virkemidler de bruker», sier Celine Langset. Det er ikke alle falske nyhetssaker som er like enkle å gjennomskue. Noen kan se ut som helt vanlige nyhetssider med overbevisende bildebruk og layout. Ved å forstå hvordan falske nyheter blir produsert og spredd, og hva som gjør at folk blir overbevist, kan man enklere gjennomskue disse selv om alt tilsynelatende ser korrekt ut.

I tillegg har elevene sett på hvordan vi lett kan begå logiske feilslutninger når vi argumenterer. Her kan man begå feilslutninger som personangrep, stråmannsargumentasjon og bekreftelsestendens (såkalt «confirmation bias, hvor man prøver å bekrefte det man allerede tror er sant).

«Vi har ikke lært så mye av dette på ungdomsskolen, men vi har blitt mer bevisst logiske feilslutninger vi kan begå, noe som faktisk er nyttig», sier Astrid Vidhammer.

«Jeg føler at vi blir mer forberedt på høyere utdanning når vi lærer oss å mestre logikk og hvordan unngå logiske feilslutninger», sier Tanmay Joshi.

Kritisk tenking 2019 5J