Fagvalgskjema 2024-25 VG3

Valg av programfag til Vg3 for skoleåret 2024/25

Du skal registrere fagønskene dine for Vg3 i Visma In School (VIS) innen 8. februar 2024.

På skolens hjemmeside under fanen utdanningstilbud finner du informasjon om programfagene. Du finner også nyttig informasjon i Team Vi på Vika – kanalen Yrkes- og utdanningsveiledning – filer – mappa programfagvalg og valg av høyere utdanning – valg av programfag for Vg2-elevene.

Nedenfor finner du et skjema som viser en oversikt over hvilke programfag som blir tilbudt skoleåret 2024/25, og hvilke fag som undervises parallelt. Skjemaet er tilpasset elevenes fagvalg på Vg2, og mulighet for valg av fag som gir vitnemål.

Du skal velge 3 programfag i Vg3.

Minst to fag (10 timer) må være fra samme programområde – realfag eller språk, økonomi og samfunnsfag. Disse må du lese i Vg2 og Vg3. I noen tilfeller har fagene du må lese i Vg3 et annet navn enn i Vg2. Se også egen oversikt over hva programfaga i Vg3 bygger på, og hvilke fag som kan velges uavhengig av fag på Vg2. Denne oversikten finner du i Team Vi på Vika – kanalen Yrkes- og utdanningsveiledning - filer – mappa programfagvalg og valg av høyere utdanning.

For å få vitnemål må du til sammen i løpet av Vg2 og Vg3 ha valgt minst 4 programfag innenfor programområdet ditt. (Se eksempel på neste side)

Dersom du ikke har hatt 2. fremmedspråk i ungdomsskolen, må du ha 2. fremmedspråk i alle tre årene. Du skal da bare velge 2 programfag på Vg3.

Programfagene Spansk nivå III, Tysk nivå III og Fransk nivå III er godkjent som påbygging/videreføring av fellesfagene Spansk II, Tysk II og Fransk II. Disse fagene teller som ett av to fordypningsfag innenfor programområdet for språk, økonomi og samfunnsfag.

Matematikk S1+S2 og R1+R2 fra LK20 gir fordypning både innenfor programområde realfag og språk, økonomi og samfunnsfag (markert med rødt). Friluftsliv 1 og Breddeidrett 1 er fag hentet fra Utdanningsområdet for Idrettsfag (markert med gult).

Fagvalgskjema for Vg3 skoleåret 2024/25

I fagsett C kan du velge Vg2 fagene: Biologi 1, Teknologi og forskningslære 1, Engelsk 1, Entreprenørskap og bedriftsutvikling 1, Rettslære 1 og Friluftsliv 1 og Breddeidrett 1. Vg2-elevene har fortrinnsrett til disse fagene.

Skolens endelige fagtilbud vil avhenge av elevenes valg. Vi tar forbehold om endringer.

Godkjente fagsammensetninger som oppfyller krav til vitnemål

Utdanningsprogram for studiespesialisering er inndelt i to programområder på vg2 og vg3:

• Programområde for realfag
  • Programområde for språk, samfunnsfag og økonomi

Programfag matematikk S og matematikk R

Programfagene matematikk S og matematikk R inngår både i programområde for realfag og programområde for samfunnsfag, språk og økonomi fra skoleåret 2021-2022, sammen med innføringen av LK20-læreplaner i fagene.

Det er ikke anledning til å kombinere programfag matematikk S1 med programfag matematikk R2 eller programfag matematikk R1 med programfag matematikk S2. Det er heller ikke anledning til å føre både matematikk S og matematikk R på samme vitnemål.

For at matematikk S1 + S2 eller matematikk R1 + R2 skal gi fordypning på programområde for samfunnsfag, språk og økonomi, må begge fagene være fra LK20.

Uten fremmedspråk i grunnskolen

Elever som ikke har hatt fremmedspråk i grunnskolen, skal i tillegg til å ha fremmedspråk på vg1 og vg2 også ha 140 timer på vg3. En konsekvens av dette er at antall timer til programfag blir tilsvarende redusert med 140 timer. Til sammen skal disse elevene ha 1 823 timer fellesfag, 560 timer programfag fra eget programområde og 140 timer til valg av programfag fra studieforberedende utdanningsprogram, totalt 2 523 timer over tre år.

Særskilt for elever som velger fremmedspråk som programfag nivå III

Elever som tar fellesfaget fremmedspråk II kan ta 140 timer fremmedspråk III som programfag innen det samme språket, og la dette telle som ett av to fordypningsfag innenfor programområdet. I tillegg til de to fordypningsfagene, må disse elevene ta ett programfag til fra eget programområde. Til sammen utgjør dette 560 timer programfag innen eget programområde.

Eksempler på godkjente fagsammensetninger:

• Programfag fransk III med 140 timer i tillegg til fellesfaget fransk II, pluss fordypning i programfaget rettslære med 140+140 timer, og markedsføring og ledelse 1 med 140 timer, til sammen 560 timer programfag fra eget programområde. I tillegg må det inngå to valgfrie programfag innenfor studieforberedende utdanningsprogram.

• Programfag spansk III med 140 timer i tillegg til fellesfaget spansk II, pluss fordypning i programfagene matematikk S1 og S2 (LK20) med 140+140 timer, og psykologi 1 med 140 timer, til sammen 560 timer programfag fra eget programområde. I tillegg må det inngå to valgfrie programfag innenfor studieforberedende utdanningsprogram.

• Fordypning i programfagene matematikk R1 og R2 med 140+140 timer, og programfagene fysikk 1 og 2 med 140+140 timer, til sammen 560 timer programfag fra eget programområde. I tillegg engelsk 1 med 140 timer og friluftsliv 1 med 140 timer.

Skal du benytte skjema på våre nettsider? Øvrige funksjoner på siden påvirkes ikke dersom du lar være å samtykke, men vil kunne gi mindre funksjonalitet ved utfylling og lagring av skjema. Informasjonen blir slettet fra nettleseren etter 90 dager.